vrijdag 2 maart 2012


Ziekenhuisleed als amusement

Op zoek naar kijkcijferkanonnen gaan ook gelouterde programmamakers wel eens op hun bek. Dit overkomt onlangs Eyeworks-baas Reinout Oerlemans met zijn realityserie 24 Uur: tussen leven en dood.

Door de commotie rond de manier waarop de makers te werk zijn gegaan heeft het  VU medisch centrum in Amsterdam de serie af moeten blazen. De vraag rijst: Of de patiënt ingezet wordt voor kijkcijfers en de pr-strategie van het ziekenhuis?
Het antwoord is domweg : Ja! De bedenker zal meteen tegenwerpen dat zijn geesteskind bijdraagt aan een beter begrip van ziekte en dood. Op locatie daarentegen heeft de filmcrew weinig oog voor ethische vraagstukken.

Het enige waar zij naar op zoek gaat zijn tranentrekkers waar het kijkpubliek geen genoeg van krijgt. Met die aanpak is succes misschien niet gegarandeerd maar wel binnen handbereik gebracht.


Dat het ziekenhuis haar medewerking aan zo’n serie als pr-strategie ziet, ligt nogal voor de hand. Al zal de directie dit niet meteen toegeven en haar best doen om één of ander moralistisch lulverhaal daaraan op te hangen.


Tenslotte: de positieve kanten van medische televisie waar mediawetenschappers op wijzen, zijn over het algemeen de verdienste van de betere documentaires.
Bij realityseries gaat het meer om de emoties van creperende mensen.


Dat van die uitvergrote ellende niet alle televisiekijkers gecharmeerd zijn, nemen de makers op de koop toe. Zelfs het ongenoegen van patiënten die zich begluurd voelen wordt omwille van het amusementsgehalte terzijde geschoven.


Leed in optima forma is immers boeiend om naar te kijken. Maar dan wel andermans leed!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten